Het lanceren van advertenties over het hele assortiment kost veel tijd van specialisten in contextuele advertenties, wat vooral belangrijk is voor grote online winkels. Productfeeds automatiseren dit proces en vereenvoudigen het advertentiebeheer. In dit artikel laten we u zien hoe u feeds kunt gebruiken om campagnes in verschillende advertentiesystemen te maken en waarom u externe advertentiegeneratoren nodig heeft. Wat is een productfeed Een productfeed is een speciaal bestand dat op een bepaalde manier het assortiment van een webwinkel beschrijft. Het bevat en gestructureerde producten en hun attributen. De kenmerken op de kaart zijn de kenmerken van het product Feeds maken het werk van marketeers en online adverteerders een stuk eenvoudiger. Met hun hulp kunt u: automatisch een groot aantal advertenties aanmaken; advertenties up-to-date houden (bijvoorbeeld prijs of productbeschikbaarheid); advertenties beheren voor specifieke categorieën. Meestal worden feeds gemaakt in het CMS van de site. In dit geval wordt het volledige assortiment geüpload naar een bestand dat zich op de server bevindt en beschikbaar is via de link. Alle wijzigingen en updates vinden automatisch plaats, als dit wordt geleverd door de mogelijkheden van het CMS. Als er weinig producten of services zijn, kunt u handmatig een feed maken. Maar wanneer u het assortiment wijzigt, moet u het bestand zelf bijwerken in de advertentiesystemen. Er zijn verschillende feedformaten: XML (of YML) Dit is een tekstbestand waarin categorieën, producten en hun attributen in tags worden vermeld. Dit formaat wordt vaker gebruikt dan andere, dus veel advertentietools kunnen er standaard mee werken. Meestal worden de gegevens voor de XML-feed gedownload door het CMS zelf. Als er nieuwe producten verschijnen of hun kenmerken veranderen, worden de gegevens in de feed ook bijgewerkt met de door u geconfigureerde frequentie. CSV Een ander tekstfeedformaat, maar met minder opties. CSV-feed wordt minder vaak gebruikt dan XML. Bijvoorbeeld bij het werken met Google Ads. In eerste instantie is het een spreadsheet in Excel of Google Sheets, die wordt opgeslagen als een bestand met de CSV-extensie en vervolgens wordt overgebracht naar advertentiesystemen. GZ, TSV (ZIP) Gecomprimeerde formaten zijn nodig om te grote feeds met honderdduizenden producten te verminderen. Advertentiesystemen hebben limieten voor de grootte van het geüploade bestand. Waar voer wordt gebruikt Met productfeeds kunt u meerdere advertentie-indelingen op verschillende systemen weergeven. Met hun hulp kunt u: Stel dynamische advertenties (via paginafeed), dynamische remarketing en Shopping-campagnes in Google Ads in. Maak dynamische advertenties op Facebook Ads en plaats producten in catalogi op Facebook en Instagram Shopping. Hoe te beginnen Bepaal eerst op de site waarop u uw advertentie wilt weergeven. Bestudeer vervolgens zorgvuldig de instructies en documentatie. Hier zijn enkele richtlijnen voor het maken van feeds van Google Ads en Facebook Ads. Download de gegevens van uw CMS, rekening houdend met alle vereisten en upload de resulterende productfeed naar het persoonlijke account van het advertentiesysteem. Waar u op moet letten bij het voorbereiden van een feed: Nu kunt u campagnes opzetten en uitvoeren. We zullen u vertellen hoe u advertenties kunt maken met behulp van een feed, aan de hand van het voorbeeld van drie advertentiesystemen: Google Ads en Facebook Ads. Hoe u feeds in Google Ads beheert In Google Ads wordt een productfeed gebruikt in dynamische remarketing- en Shopping-campagnes, terwijl dynamische zoekadvertenties worden gegenereerd op basis van een paginafeed. Online winkels werken met Google Ads via een speciale service: Google Merchant Center. Maak een account aan en voldoe aan de servicevereisten voordat u een campagne start. U kunt uw feed op verschillende manieren uploaden: Een van de opties maakt gebruik van Google Sheets in plaats van een feed – deze methode is geschikt voor webwinkels met een klein assortiment. Productfeed in Google Spreadsheets Grote webwinkels kunnen een feedlink op hun website specificeren en een schema opstellen zodat de gegevens eerst worden bijgewerkt in het CMS en pas daarna in Google Ads. Nadat de feeds zijn gemodereerd, kunt u beginnen met het lanceren van advertenties. Bijvoorbeeld Shopping-campagnes. Selecteer hiervoor het doel van de campagne “Verkoop” en het type campagne “Winkelen”. Hoe feeds op Facebook-advertenties te beheren Om er zeker van te zijn dat uw feed aan de vereisten voldoet, kunt u deze bekijken op een speciale service van Facebook. Als de feed in orde is, ga dan naar Business Manager en selecteer daar E-commerce. Voeg een productfeed toe en stel er een geplande update voor in. Overweeg het tijdstip waarop het CMS van uw site wordt bijgewerkt. Om u te helpen bij het werken met dynamische advertentiecampagnes in online winkels, vergeet niet om de Facebook Pixel en evenementen in te stellen die gegevens over gebruikersinteracties met producten op de site naar het advertentiesysteem sturen. Facebook gebruikt deze gegevens om producten te selecteren voor zijn dynamische advertenties. Als je een pixel installeert zonder gebeurtenissen op de juiste manier te configureren, zal Facebook niet begrijpen in welke producten gebruikers op de site geïnteresseerd zijn, wat ze kopen. Daarom moeten voor evenementen parameters zijn geconfigureerd om aanvullende informatie te verstrekken die nodig is voor dynamische advertenties. Na het voorbereidende werk kunt u beginnen met het maken van campagnes. We hebben hier meer in detail over gesproken tijdens het webinar “Facebook-advertenties voor e-commerce”. Ondanks dat bijna alle advertentiesystemen hun eigen tools hebben om automatisch advertentiecampagnes op te zetten op basis van een productfeed, worden ook vaak externe advertentiecampagnegeneratoren ingezet. Externe generator mogelijkheden Allereerst vereenvoudigen externe generatoren het maken van zoekadvertentiecampagnes in Google Ads. Laten we de belangrijkste voordelen op een rijtje zetten: Volledige controle over semantiek. Voordat u een advertentie lanceert, kunt u controleren welke zoekopdrachten advertenties activeren en uw campagne indien nodig opnieuw configureren. Nauwkeurig beheer van zoekwoordbiedingen. In externe generatoren kunt u biedingen voor elk zoekwoord beheren. En in Google Ads: alleen biedingen voor producten en productcategorieën. Werkelijke prijzen voor goederen. Als de prijzen veranderen, zullen externe generatoren automatisch advertenties updaten. Een taalgenerator controleert bijvoorbeeld elk uur de prijzen. Advertentiesysteemtools werken de informatie één keer per dag bij, en dit proces wordt niet gecontroleerd. Correcte bestemmingspagina’s. Bij externe generatoren kunt u niet alleen de semantiek controleren, maar ook de relevantie van de bestemmingspagina’s waarnaar de advertenties leiden. Om externe generatoren zo efficiënt mogelijk te laten zijn, moeten gebruikers meestal een groot aantal generatieregels configureren. Om dit probleem aan te pakken, gebruikt de taalgenerator van eLama de principes van wiskundige taalkunde om productnamen en hun beschrijvingen te analyseren, en vereenvoudigt zelfs het maken van advertenties met behulp van sjablonen. Samenvatten Het verzamelen van semantiek en het maken van advertenties voor honderden en duizenden producten is tijdrovend, moeilijk en arbeidsintensief. Er zijn verschillende manieren om dit proces te automatiseren: met behulp van standaardtools voor advertentiesysteem of externe advertentiegeneratoren. Maar er is een belangrijke voorwaarde: om kwalitatief hoogwaardige en meest relevante advertenties te maken, heeft u een gedetailleerde productfeed nodig.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html |